Tere Joomla kogukond! Hiljuti kirjutas Merav Knafo oma veebiportaalis artikli kus ta arutleb teemadel miks Joomla hääbub ja mida me saaksime teha, et seda peatada. Kuna Joomla on mullegi selle kümne aasta jooksul suisa lemmikloomaks saanud, on valus sellist hääbumist kannatada. Seega ma tõlgin vähemalt osaliseltki eelmainitud artikli, et äkki on minuga teisigi selles paadis (tean, et on) ja võibolla nemadki sooviksid anda oma panust, et hääbumist peatada.

Kõik edasine on artikli tõlge ja pole täielik. Täit teksti võite lugeda algsest artiklist. Välja lõigatud kohad on märgitud /.../. Piltide tõlkimise peale ei hakanud ka aega raiskama, peaks niisamagi arusaadavad olema :D


Kirjutasin selle artikli mitu kuud tagasi, aga jäin toppama avalikustamisega, lihtsalt teades kui ägedalt reageerivad inimesed Joomla kommuunis. Siis aga lugesin joomla.org lehelt artiklit “The Fall of Joomla“ (Joomla langemine) ja sain aru, et nüüd on õige aeg. Too artikkel puudutas mitut õiget punkti, aga kokkuvõtte väide „Joomla on kasvamas“ ei olnud minu arust õige. Lihtsalt küsige mõne tasulise lisa arendajalt, ja te saate vastuse, et nende müügid on äärmiselt madalad ja nad ei kipu looma uusi tooteid.

Niisiis, kirjutasin järgmist:

Mul on omad arvamused platvormi kohta ja kuidas ta on need aastad toiminud... Aga enamuses osas olen ma vait olnud.

Olen olnud Joomla-ga peaaegu algusest saati. Päeval, mil Joomla lõi lahku Mambost, tekitasin domeeninime “ijoomla.com.” Leht kasvas edukaks arendusettevõtteks ja aastal 2013 ostsin ma tõsiselt populaarse lisa JomSocial. Ma sõudsin Joomlaga mööda maailma ja oli see vast alles sõit.

Loomulikult olid mul omad kindlad arvamused platvormist ja sellest kuidas ta kõik need aastad toimis. Minu äri sõltus temast. Aga enamuses osas olin ma siiski vait. Vestlustesse astusin 2007 aastal kui olid suured vaidlused GPL teemadel, siis avastasin, et inimesed lihtsalt tahavad tegeleda avaliku sõjaga. See mulle midagi ei pakkunud, seega otsustasin tegeleda sellega milles ma hea olin: luua vingeid lisasid mis aitaksid mu klientidel luua edukat äri. Eelistasin jätta poliitika neile kellele see meeldib.

Joomla on suremas

Hetkeseis on selline, et Joomlal ei lähe just eriti hästi. Isegi “10-aasta tähistamise” video ei peida seda fakti. Lihtsalt vaadake seda Google trendide graafikut, mis võrdleb Joomlat WordPressiga. Aastal 2009 oli Joomla sama populaarne kui WordPress. Sellest ajast edasi on vaid langus. Iga aasta on number neist, kes otsivad Joomla kohta infot poole kaupa vähenenud!

Google trendigraafik mis võrdleb Joomlat WordPressiga.

Mis Joomlat suretab?

Joomla on siiski ekstreemselt võimas CMS toode. WordPressiga võrreldes on ta numbrites palju võimsam enamustes kategooriates (loomulikult on ta ka mõnedes kategooriates nõrgem, aga jäägu see mõneks teiseks postituseks).

Niisiis, miks siis ikkagi hääbumine?

Probleem #1: Pole tugevat otsustajat.

Ettevõttetes on CEO (tegevdirektor) põhjusega. Nad vajavad inimest, kes teeb otsuseid, ka keerulisi otsuseid, võttes kogu vastutuse. Joomla meeskonnast sellist pole. Seda juhivad nõukogud.

Võimu detsentraliseerimine on küll hea idee, aga tegelikkuses teeb see kiire otsustamise võimatuks. Iga otsus peab läbima inimeste grupi avaliku arutluse.

/../

Lahendus: Palgata võimekas CEO ja rakendada ta otsuste vastuvõtjaks. Kaotada nõukogud. Luua selle asemele pisike meeskond, umbes nagu start-up: tegevjuht, arendajad, turundusspetsialist, sotsiaalmeedia spetsialist, jne

Probleem #2: Joomla sõltub vabatahtlikest.

Vabatahtlikud on väikeste toimingute juures ülihea lahendus, kuigi ka väikeste toimingute juures on vaja tugevat otsustajat. Kui toimingute arv kasvab, on vabatahtlikute peale lootmine vähem kasulik:

Sa ei saa arvestada vabatahtlikega.

Ka kõige entusiastlikumad vabatahtlikud käivad päevatööl. Kui nad ei ole pühendatud projekti, siis ei saa loota, et nad on olemas kui neid vajate. See on suur probleem kui üritad toimetada suurte operatsioonidega nagu seda on Joomla. Näiteks proovi sisestada küsimus JED-i (Joomla lisade kataloogi) ja vaata, kui kaua võtab aega enne kui sa saad vastuse, KUI üldse saad.

Oleme oodanud JED meeskonna vastuseid nädalaid. Kedagi pole lihtsalt kodus.

Vabatahtlikku ei saa lahti lasta.


Kui keegi saab teha halba tööd tagajärgedeta, siis ta vahel teebki halba tööd. Inimesed peavad arvestama oma tegevustega ja vastutama oma vigade eest. Nad peavad teadma, et kui teevad halba tööd, siis nad vahetatakse lihtsalt parema vastu välja.

/../

Lahendus: Palgata hea meeskond ja maksta neile! Joomla meeskond võib siis küll olla väiksem, aga täielikult orienteeritud tööle, hallatav ja muudetav kui vaja. Kui sul on hea ja võimas meeskond, võib imesid juhtuma hakata.

Probleem #3: Puudulik turundus.

Kas see paneb sind imestama, et viimase kümne aasta jooksul olen saanud Joomla turunduse osas kirju täpselt ... null? Ei ühtegi teadet uuest versioonist. Ei ühtegi uudist. Ei julgustust, ei kaasamist, mitte midagi. Selline väljalülituvus on suur probleem. Inimesed kaotavad side, kaotavad huvi ja lähevad ära.

Lahendus: Palgata turundusspetsialist kes teeb marketingi kampaaniaid ja toob uusi kasutajaid ja turgutab olemasolevaid.

Probleem #4: Liiga palju kujundusmuudatusi admin alas.

Infopuudulikkus ei tähenda, et Joomlaga midagi ei toimu. Toimub küll.

Nuppude liigutamine ja rippmenüüde ümber tõstmine ühest kohast teise võivad tunduda tähtsusetuna, aga tegelikult see viib kasutajaid segadusse. Kõik need muudatused tegelikult tekitavad masendust ja ajavad asjad segamini

Lahendus: Valida kujundus ja jääda selle juurde! Kui sa vajad muudatuste tegemist, tee neid visuaalselt kavalalt.

Probleem #5: Tasuliste lisade arendajad ei saa oma investeeringuid kaitsta.

Kui ma väljastasin PeepSo, oma esimese WordPressi toote, siis ma olin üllatunud ja meelitatud nähes, et WordPressi reeglid lubavad mul rakendada litsentsi. Et kui kasutaja pole litsentsi ostnud, ta toodet kasutada ei saa.

Kõlab üsna õiglasena, kas mitte? Aga seda mitte Joomlas, ja see on suur probleem. Loo hea toode ja sa avastad kohe trollijad, kes hakkavad müüma ja edasi jagama su toodet. Kõik Joomla tasuliste lisade loojad võitlevad piraatlusega ja siin pole midagi õiguslikku, mida me teha saaks. See tekitab lootusetust tootesse investeerimisel ja piirab Joomla kasvu.

Lahendus: Lubada tasuliste toodete loojatel kaitsta oma investeeringuid. Me oleme kulutanud sadu tuhandeid dollareid lisade loomiseks, mis teevad Joomla atraktiivsemaks ja põnevamaks. Kui me ei saa seda raha tagasi piraatluse tõttu, siis me lihtsalt lõpetame sellisesse tootesse investeerimise.

Probleem #6: Pole automaatseid testimisi.

Kui ma võtsin JoomSociali üle, oli see väga vigane. Iga uue versiooniga oli ta järjest vigasem. Ma palkasin mõned kvaliteedieksperdid ja me alustasime automaattestide loomisega. See võttis aega kuus kuud, aga nüüdseks on meil ligi 600 automaatset testskripti. Need töötavad ööpäevaringselt ainult üheklikise käivitusega nii Joomla 2.5 kui 3.x peal.

Ühtegi versiooni ei väljastata ilma automaattestimiseta (loe sellest siit). Iga viga, mis leitakse käiakse üle testidega ja iga uue omadusega lisatakse sellele testskriptid. Automaattestide loomine on suur töö, aga lõppudelõpuks on see parim asi, mis me JoomSociali juures tegime. See aitab meil uusi versioone väljastada enesekindlalt ja see annab meie kasutajatele palju sujuvama kasutajakogemuse.

Sa võid arvata, et sellise koodi hulk on tohutu, mis Joomla jaoks on vaja luua. WordPressil on see olemas. Joomlal aga seda pole ja hetkel keegi ka ei tee. Tulemuseks on tihti vigased lisad-uuendused ja nõrk kasutajakogemus.

Lahendus: Luua automaatne Joomla tuuma testimine ja luua dokumentatsioon, mis aitaks arendajatel neid automaatsusi kasutada oma lisade testimiseks. See on küll suur töö, aga vajalik. Ma oleksin rõõmuga nõus kaasa aitama.

Probleem #7: Pole kasutatavuse testimisi.

Kui ma teen kasutatavuse testimise töötubasid, siis heal juhul üks-kaks osalejat on sellest üldse midagi kuulnud.

See on hullumeelne. On ju tõestatud, et kasutatavuse testmine võib investeeringute tasuvust kohekordistada!

Idee on lihtne: jälgi inimesi, kes kasutavad sinu lehte ja teevad seal mingeid eelnevalt ette antud ülesandeid. Neid teste tuleks alati ekraanitõmmise-videotena salvestada, et hiljem analüüsida.

Kui testid on tehtud, siis need vaadatakse üle, hinnatakse ja lahendatakse kõik probleemid, mis kasutamise käigus välja tulid. Seejärel testi korratakse. See käib tsüklina:

Ma tegin kasutatavuse teste joomla.org lehel mõni aeg tagasi (ma ei tea kas keegi neid ka vaatas, pole tagasisidet). Kasutatavuse teste ei saa teha vaid korra ja siis neid unustada, neid tuleb teha pidevalt, tsüklitena.

Mitte ainult Joomla lehte ei tule testida, testima peab kogu Joomla tarkvarapaketti, et see muuta nii kasutajasõbralikuks kui võimalik

Lahendus: Läbi viia kasutatavuse testid nii Joomla lehel kui Joomla tarkvarapaketil. Jällegi, olen rõõmuga nõus aitama, kui keegi vaataks salvestused üle ja teeks parandusi.

Probleem #8: Hiiglaslik migreerimine.

Kas mäletate veel kohutavat lehe migreerimist Joomla 1 pealt Joomla 1.5 peale, siis 1.5 pealt 2.5 peale ja lõpuks 2.5 pealt 3 peale? Milline õudusunenägu! Sa pidid peaaegu kõik ümber tegema ja siis veel ootama lisade arendajate poolt uut versiooni (lõpuks veel lootma et need ka toimivad kuna pole põhjalikult jõutud testida).

See võttis palju aega, raha ja sõi närve. Me kasutame siiani Joomla 2.5-te oma mõlemal iJoomla.com ja JomSocial.com lehel, kuna pole lihtsalt aega ja energiat migreerimisprotsessi läbimiseks.

Praegu, kus ma pole end seda üleviimist tegema sundida jõudnud, isegi koos oma suure meeskonnaga, ei kujuta ma ette kuidas seda peaks suutma väiksemad ettevõtted või eraisikud. Nad üsna tõenäoliselt tõstavad käed üles ja lähevad WordPressi peale üle.

Lahendus: Õnneks pole see enam uute versioonidega probleemiks (hea töö, Joomla!). Aga siiski vajab see mainimist, kuna minu arust on see üks suurematest põhjustest, miks Joomla on kaotanud kasutajaid ja miks kasutatakse veel vanu versioone.

Probleem #9: Liiga palju negatiivsust.

Põhjus, miks ma avalikest debattidest eemale hoidsin, oli selles, et iga pisemgi arutelu läks üle räpaseks ja negatiivseks võitluseks. Mõned inimesed suudavad elada sellises negatiivses keskkonnas, aga mitte mina. Mina pigem keskendusin oma ärile ja tegin oma kliente õnnelikuks.

Kui Joomla inimesed võitlevad avalikkuse ees, siis see jätab uutele kasutajatele halva mulje ja keegi ei taha sellise klubiga liituda.

/../

On hea kui oma seisukohti väljendatakse. Me vajame seda. Aga inimesed kes lähevad ütlemistega vastikuks, äärmiselt negatiivseks või hakkavad vastaseid üldse ründama, tuleks välistada.

Lahendus: Jälgida ja modereerida kommentaare ja teha korralik käitumisjuhend kommentaaride osas. Keelata üleliia negatiivsed kasutajad ja trollijad, et saada õiglane ja konstruktiivne arutelu. Kui vestlused saavad positiivsema varjundi, hakkab liituma rohkem inimesi, nad hakkavad kaasa aitama ja infot jagama oma sõpradega.

Probleem #10: Mõned põhijooned on vanad ja kohmakad.

Ajast, mil alustasin WordPressi kasutamist, märkasin kui sujuv on postituste loomine, eriti piltide ja meedia lisamine postitusse. Joomla on selles osas valgusaasta kaugusel.

Lahendus: Parandada funktsionaalsust kõige olulisemate ja kasutatavamate liigutuste puhul.

Kokkuvõte:

Joomlal on ees mõned tõsised võitlused ja vajatakse suuri muutusi, et ellu jääda. Ma usun, et hääbumist saab tagasi keerata. Selleks on kõige tähtsam samm palgata tugev CEO kes teeb vajalikud toimingud, et kõik toimima saaks.

Kas mul jäi miskit ka kahe silma vahele? Mis sina arvad, millised probleemid Joomlal on ja milliseid lahendusi sa pakkuda oskaksid?


NB! Ma ei vaja robustseid kommentaare, seega ole minu vastu kena

Merav Knafo

Merav Knafo

Merav Knafo on iJoomla Inc looja ja CEO. Ta armastab kirjutada Joomlast, selle kasutamisest ja sotsiaalmeediast.

blog comments powered by Disqus